שליחת תגובה להודעה בפורום

זו ההודעה אליה אתה מגיב:

תגובת הרב מלמד לחלק מהטענות



י"ג אב תשס"ו
יחס לגדולים בנושא שירות לאומי
הרב אליעזר מלמד

שאלה:
לגבי השואל שטען כי גדולי הדור אסרו שירות לאומי, ענה הרב שאסרו רק חיוב אך בהתנדבות זו מצווה גדולה ו"אין בזה איסור".
א. מדוע לא הוזכרה עמדתם של הרבנים האוסרים בהתנדבות (הרב עובדיה יוסף למשל ועוד רבנים חרדים), (ובפרט שהרב העריך כי השואל חרדי - כלומר אלה רבותיו והרב כביכול התעלם מעמדתם?!)?
ב.מה הקריטריון לפיו נקבע שהרצי"ה, הרב הרצוג הרב שפירא וכו’ ראויים לתואר גדולי הדור וראוי לשמוע להם יותר מאשר החזון איש הרב שך הרב קנייבסקי וכו’?
ג.ראיתי ציטוט בשם החזון איש בו נאמר כי מי שחוגג את יום העצמאות הוא אפיקורוס.
יכול להיות שהציטוט מדויק, או שזה זיוף בוודאות?


תשובה:
א. לא שמעתי כי יש רבנים שסוברים שיש איסור להתנדב לשירות לאומי. אין זה אומר שאין רבנים שמתנגדים לכך כהדרכה, כדי שהבנות יוכלו להתחתן יותר, או מפני החששות שיש ביציאה של בת למקום שאינו מושגח כראוי. אבל לפסוק באופן נחרץ כי השירות הלאומי הוא אסור לגמרי, בכל מצב ובכל תנאי - על כך לא שמעתי שיש רבנים שאוסרים. בנוסף לכך, אינני מבין מדוע יהיה איסור לעזור לילדים חרשים למשל? או לנשים קשישות בבית אבות? כאשר יש בעיות צניעות אזי יש איסור מצד בעיות הצניעות, אבל לא מצד עצם זה שהבת עוזרת לזולת במסגרת ה"שירות לאומי". אמנם אם זה יוגדר כחובה, ויש חשש סביר שיכפו על בנות לנהוג שלא כפי ההלכה, אזי יש מקום לומר שיש להתנגד לזה בכל תוקף, ויש בזה בחינה של כפייה על דת, וממילא יובן שאמרו על כך "יהרג ובל יעבור". אבל אחר שזה רשות, כמדומה לי על פי דרישתה של הרבנות הראשית.
ב. לא בררתי מה דעת רבנים חרדים, מפני שמי שפונה אלי מן הסתם מבקש לדעת את מה שלמדתי מרבותי. אילו היה רוצה לדעת את דעתם של רבנים אחרים, היה צריך לפנות אליהם.
ג. בישיבת מרכז הרב למדנו להעריך את כל גדולי ישראל, ובכללם את ה"חזון איש" שבוודאי היה אחד מגדולי הדור. אמנם הרבנים שנחשבים בעניינו כגדולים, ושהדרכותיהם מחייבות, הם הרבנים שממשיכים את דרכו של מרן הרב קוק, גדול הדורות האחרונים, מרא דארעא ישראל, זצ"ל.
ד. אינני בקיא כראוי בהשקפותיו של ה"חזון איש" כדי לענות על כך. מכל מקום סופר לי כי כאשר הגאון העצום הרב משולם ראטה הגיע לארץ, הלך ה"חזון איש" לבקרו והתייחס אליו בהערכה גדולה. והוא הגאון הרב משולם ראטה היה זה שביסס באופן הרחב ביותר את מעמדו של יום העצמאות. הוא קבע לומר בו הלל עם ברכה, לעשותו יום טוב, ואף הורה שמי ששמח בו יברך על עיצומו של יום "שהחיינו". כל זאת בשו"ת קול מבשר א, כא.

נ.ב. אם יש בידך דברי רבנים שכתבו בתקופה האחרונה, כי יש איסור מוחלט ללכת ל"שירות לאומי", ואף נימקו את דבריהם, אודה לך אם תשלחם אלי.






נכתב ע"י: חיימ'ל