שליחת תגובה להודעה בפורום

זו ההודעה אליה אתה מגיב:

שלא לסור מדבריהם

לא לסור מדבריהם בספרך אתה מרבה לצטט אמירות של גדולי דור ומסביר שעל כולם לשמוע להם בגלל מצוות "שלא לסור מדבריהם". על אילו דברים מדבריהם מדברת מצווה זו? ובכן: החינוך ומשנה תורה להרמבם בהלכות ממרים מפרטים שמצווה זו מדברת בפירוש על 3 הסוגים של דברי חכמים שאליהם חייבים להישמע גם אם יגידו על ימין שמאל או על שמאל ימין וכולם כולם בנושא פירושם לדברי תורה, מצוות, ופסיקות בית דין. מצוות לא תעשה זו משלימה מצוות עשה גם היא בהלכות ממרים " לשמוע בקול בית דין בכל זמן". כל הציטטות שלך לא באו מבית דין אלא הם התבטאויות של אותם רבנים (שאני מאוד מכבד ומוקיר), ואני בספק מאוד מאוד אם מצוות " לשמוע בקול בית דין בכל זמן" או מצוות " שלא לסור מדבריהם" שייכות לעניין. אם עליהם מצוות אלו סמכת לאורך כל הספר שלך והם לא שייכות לעניין הרי שכל הטענות וההוכחות והציטוטים שהבאתה מגדולי הדור מיותרים ואינם שייכים. וכך כותב החינוך: "לשמוע בקול בית דין הגדול ולעשות כל מה שיצוו אותנו בדרכי תורה באסור ומותר וטמא וטהור וחייב ופטור............ ועל זה נאמר ועשית על פי הדבר אשר יגידו לך" ( על זה ולא על דברים אחרים) בכל מה שהבאת בציטוטים מהרבנים לא ניטען על ידי אותם רבנים שדבריהם הם החלטת בית דין..... ורמב"ם בממרים על אותה מצווה: " על פי התורה אשר יורוך- אלו הגזרות והמנהגות. ועל המשפט- אלו דברים שילמדו אותם מן הדין באחת מן המידות שהתורה נדרשת בהם..... " שוב גם פה הציטוטים שאתה מביא לא עומדים במבחן הלכתי זה. ועוד ובדיוק כמו שאתה מצטט את החינוך על מצוות לא לסור מדבריהם בעמוד כה של ספרך, אך יכל להיות שאינך שם לב על אילו דברי חכמים מדברת מצווה זו , למרות שאתה מעתיק אותם כלשונם. וכך כתוב ( וגם אתה כותב): "אילו תהיה כוונת כתובי התורה מסורה בידי כל אחד ואחד..... יפרש כל אחד מהם דברי תורה כפי סברתו.... ותעשה התורה לכמה תורות." ז"א מדובר בדברי חכמים הבאים לפרש כתובים ודברים שנכתבו בתורה. והעיקר הוא מה שאתה לא מצטט ממצווה זו: " מדיני המצווה שאמרו זיכרונם לברכה שאף על פי שהעובר על מה שפירשו חכמים בדברי תורה....." שוב מדובר בדברי חכמים שבאו לפרש דברי תורה. ובהמשך מצטט החינוך את דברי הרמבן ואח"כ : אבל הדבר הברור מכל שיבוש הוא שאין הלאו הזה דלא תסור אלא במה שאמרו זיכרונם לברכה בפרוש התורה כגון הדברים הנדרשים בגזירה שווה או בבנין אב ושאר שלש עשרה מידות שהתורה נדרשת בהם...וכן במה שקיבלו הלכה למשה מסיני..." שוב- שום ציטטה שהבאת מפי גדולי הדור לדעתי לא עומדת במבחן הלכתי זה וגם הרבנים שהתבטאו לא אמרו שדעותיהם על רב מסוים או תנועה מסוימת וכו הם לפי פסיקת בית דין או שדבריהם הלכה למשה מסיני או שדבריהם הם פירוש לתורה על פי 13 מידות.
נכתב ע"י: ד. אלחנן