שליחת תגובה להודעה בפורום

זו ההודעה אליה אתה מגיב:

"וביערת הרע מקרבך..."

ל"יואל אלחנן", מנהל ארגון "אזמרך בלאומים" שלוב רב: הבנתי שרבים וטובים ממנו ניסו, הבנתי גם שאתה "מצאת את האור" אחרי כ"כ הרבה שנות חושך, ולכן אתה כ"כ פעיל בעניין, איני יודע גם למה אתה מפחד לייצג את עצמך בשמך האמיתי (אבי חזן אם אינני טועה...), אך בכל אופן שלא יגידו ששתקתי, על אף שאולי זו חובתי במצב כזה כפי שלימדונו חז"ל, לבי מושך אותי לכתוב לך קצת... אם אתה אמיתי וישר, אבקשך לקרא את כולו עד הסוף, תהיה כנה, תחשוב קצת על מה שאני כותב, לא בתור אחד שבא להתנצח איתך ח"ו, זו לו מטרתי, אלא בתור אחד שרואה את הדברים מבחוץ, ומתוך דאגת לב גדולה, באתי לברר נקודה חשובה או כמה כאלה, וזאת בשורות הבאות: אני יודע שזה מאוד קשה לשנות דעה או השקפה כל שהיא, במיוחד כשהיית בכיוון השני, וחבל שלא הבנת אותו כמו שצריך, ואולי לא יצגו לך אותו כמו שצריך כפי שאתה כותב בספרך. זאת גם לא מטרתי, אלא להקשות באתי, על הדרך, הצורה, המטרות והכוונות שבחרתם לכם, ולבסוף על ייעול מעשיכם. איני יודע עד כמה תקשיב למילים, לעיקרון שאני מנסה להעביר, עד כמה שאני יכול לבטא את עצמי, או שתנסה לתפוס אותי על כל מילה, או לנסות לסתור אותי עם כל מיני מקורות אחרים, שממש זה לא העניין שלי, אולי בכל זאת יצא מזה משהו טוב. ואם תפרסם אותו, זה יהיה אפ' אולי הרבה יותר מועיל, אם לא בשבילך, לפחות אולי נפתח לאנשים אחרים דפוס חשיבה אחר, או בכלל מטרה נכספת אחרת ויעדים מחודשים שלא תמיד שמים עליהם את הדעת ואת הלב. באתי במכתבי זה לקבול על כל הפשע הגדול, אולי לא במכוון, שנעשה בזמן האחרון על ידכם, ועוד כביכול בשם התורה. זה התחיל קודם, כש"חסידים" שלכם (או יותר נכון שלך, אני כל הזמן מדבר בלשון רבים, על אף שנראה לי שאפשר להתייחס אילך ישירות בתור בנ"א כי אין עוד אנשים בעניין, וגם א"כ אתה האחראי היחיד כפי שיכולתי לראות...), התחילו לעשות פרובוקציות בכוונה בפורום מהציבור שלנו. כבר על הדרך אפשר להתווכח על הצורה הנלוזה שזה נעשה, אבל נגיד שהמטרה או לפחות הכוונה הייתה טובה. נכנסתי לאתר שלכם, קראתי את ספריכם, ופשוט זה גורם לבכות (מצער, על העיוותים והמסרים שאתם רוצים לשדר..) מה שאתם עושים מהיהדות. אם ככה זה בין אנשים שומרי תורה ומצוות ויראי שמים, מה יהיה עם שאר העם? אני לא רוצה לחשוב. אני יודע שיש לכם השקפת עולם מאוד מסוימת עם עקרונות מאוד מסוימים ומבודדים לכיוון אחד ומיוחד, אשר הרבה פעמים גורמים לחיכוכים רבים בין כל מיני צבורים (אולי אפ' אף בין הציבור שלכם כפי שיכולתי לראות כמה פעמים). אבל להגיע לכדי כך זו הגזמה. קודם אני רוצה לתהות על הדרך: הקמתם ארגון שלם רק כדי לשכנע את הציבור הדתי לאומי, כביכול הטועה והכופר בהשקפתו, וכן יאמר על כל רבניהם. זה מזעזע לחשוב עד כמה יצר המחלוקת יכול לקלקל. הרי נניח שכאילו אתם צודקים בנקודה הזו, הרי סה"כ מדובר על עניין השקפתי שכמעט ולא משפיע ישירות על החיים היהודיים. עד כמה שזה דבר מאוד מהותי, זה עדיין עניין שולי, אם נסתכל על מערכת החיים של היהודי שומר התורה והמצוות שממילא כבר נמצא באר"י. הרי גם אתם מסכימים שזו מצווה לדור בארץ, בלי קשר לאתחלתא דגאולה, וגם אם לא, הרי אתם לא באים לשכנע לצאת לחו"ל, ורוב המוחלט, ואולי אפ' כל הדברים שאנחנו עושים תכל'ס, גם לשיטתכם לא מנוגדים להלכה הצרופה, ואני מתכוון בפירוש לא למה שהציבור הדתל"א כביכול משדר או מראה באופן חיצוני, אלא למה שהשקפתו ורבניו מדריכים, שזה לא גורע אפ' את הפרט האחרון של המצווה הכי צדדית. נניח ששכנעתם מישהו שהציונות היא לא דרך טובה, מה כבר שיניתם בחיים המעשיים שלו? שלא יגיד הלל ביום העצמאות? גם זה לא בטוח כי לא כולם אומרים. אולי מה שגרמתם שישנא, לא ישמח ויכפור בטובה שה' נתן לנו, ומהיום יראה ציבור שלם מעמ"י בעין לא טובה, ואני חייב לציין שגם אצלנו זו חולשה שלא יודעים לקבל שיש דעות אחרות ולאהוב כל יהודי באשר הוא, במיוחד אם הולך בדרך התורה והמצוות ומקפיד על קלה כבחמורה. אלא מאי? שלכאורה אתם הצלחתם להפוך אותו לאדם יותר מקפיד בתורה ומצוות, הוא יהיה חרדי עם כובע וחליפה, הוא יקיים בצורה מושלמת את חיי התורה ולא יוותר על דברים שעליהם מוותרים בציבור שלנו, שלא יודעים תמיד להעמיד את כל הערכים בחשיבות מספקת, אפ' שב"ה מצב זה הולך ומשתפר לאט לאט. אז פה הנקודה שאיליה רציתי להגיע לא צריך לבא בשביל זה למריבה על כל השיטה. אפשר ואף יותר יפה, נעים ונחמד, טוב ומועיל, לחזק אנשים ביהדותם גם אם יישארו "ציוניים", הרי גם לך ברור שהרבנים שלנו מקפידים או משתדלים לפחות לקיים עד הפרט האחרון של המשנ"ב או של כל שאר הפוסקים, כל אחד לשיטתו. כל אחד ואחד מהם מקפיד על קלה כבחמורה ולא רק הרבנים, ציבור גדול של בחורי ישיבות שהולכים ומתחזקים וב"ה הולכים בדרך זו. וכל הזמן מנסים לשפר אי אלו חולשות שנשארו. אז בשביל אי אלו השקפות שלא עליהם עומדת כל היהדות כפי שאמרנו, והם לא הבסיס למתן תורה בהר סיני, צריך לעורר ולהבליט את כל המחלוקות שבעולם ועוד בכזו שיטתיות, כאילו אתם לפחות ריבונו של עולם או השליחים שלו?! הרי גם לך ברור ומוסכם שכל רבניך לא מסכימים בכול, אולי הם מסכימים בכללי שהם לא כ"כ בעד הציונות מה גם שגם בזה יש המון רמות שונות שכמעט ולא תמצא אחד דומה לשני, אבל בשאר הדברים, וגם בשאר ההשקפות הם מסכימים בהכל? הרי זה מבליט יותר עניין מסוים, השני דבר נוסף והשלישי פן אחר. הוא הולך בקו מסוים וההוא בקו אחר. הוא יותר נוהג ע"פ זה והשני יותר ע"פ מישהו אחר. הרי אין שני יהודים אותו דבר, זה ידוע ומפורסם, וכל המחלוקות שהיו וישנם בעמ"י, אני לא יודע אם זה מצב אידיאלי, אך ברור שזה טבעי לחלוטין, משום שדעות בנ"א שונים זו מזו, לכן עמ"י לא קיבל תורה מוחלטת, אלא פתוחה לחלוטין, שאפשר לראות בה ואותה מהמון זוויות וכוונים בלי לפגוע בה, כי הרי שבעים פנים לתורה. וזה לא חדש, זה לא התחיל מהיום ולא מאתמול, מאז ניתנה התורה היו חלוקי דעות, ואף פעם בגלל זה, לא החשיבו את השני כופר, אפ' שמחלוקות של תנאים תלויים ברובם על השקפות עולם ששונות זו מזו, ולפעמים אף מקצה אחד לשני - אם נעיין להגיע אל שורשם, זה חושב ככה וזה חושב אחרת, אפ' על העולם הבא יש מחלוקות, וח"ו שבגלל זה אחד יחשיב את השני לכופר, הרי בדיוק בגלל זה אנחנו בימי אבל עכשיו בספירת העומר, ואני לא צריך להאריך בעניין הידוע הזה. לא צריך להפוך את המחלוקות להוואי חיינו, להבליט אותם בכל דרך אפשרית, לכתוב כל מילה שסותרת מצד אחד לצד שני, ולהיתמם כאילו רבנים כתבו את זה - "זה לא אני אומר את זה". הרי למה הרנים כתבו את זה? כדי להביע השקפת עולם. לא בשביל לגדף רבנים או ליצור מחלוקות, אפ' אם השתמשו בחריפות, זה היה אולי רק כדי לחזק את עמדתם, או להרתיע מפני כל מיני דברים שחששו להם, אבל פה זה כבר לא שייך. אתם עשיתם מזה את עיקר עבודתכם ויסוד דרכיכם, להראות את המחלוקות, איך כולם לא הסכימו עם פלוני ואיך התנגדו לאלמוני... אתה מבין את הפרינציפ?? הרי אתה בעצמך בטוח מכיר שחלק מהוואי חייהם של אותם רבנים שאתה מתנגד להם, היו נכונים, אתה לא יכול להכחיש את זה שהם שמרו כל פרט קטן בהלכה והקדישו את כל חייהם לתורה, וגם אם היו מחלוקות לא צריך להפוך אותם לרשעים גמורים או כופרים. האם זה אחד מהדברים שכתובים בפרק חלק, שמי שחושב שאנחנו באתחלתא דגאולה אין לו חלק לעולם הבא.? אני לא מבין! מה, לא היו מחלוקות תנאים על איך להתייחס לרשעים?? גם על הצונאמי להבדיל דיברו ויתייחסו באופנים שונים, אחד מבין את המהלך ככה ואחד אחרת. אלא משום שזה לא כ"כ רלוונטי לנו, לכן לא עשו מזה עניין גדול, ואם רב אמר משהו שהרב שך לא חשב (אני יודע שהוא כבר לא חי...), או הרב אלישיב אז לא הפכו אותו לכופר אפיקורוס וכדו'. אלא שמהלכי הקמת המדינה יותר נוגעים לנו בתור כל מה שקשור לגאולה ולעמ"י, לכן היו בזה יותר מחלוקות חריפות, אבל מה, אסור לי לראות ולחשוב שמה שה' רומז לנו זה דבר מסוים? במיוחד אם זה לא סתם השקפה שבנויה על כלום ואתה יודע את זה, וגם אם תתעקש שכן, על מה קמתם והתקוממתם כ"כ? מה כואב לכם שאנו חושבים ככה? מה זה מפריע לחיי הדת, לחיי התורה, לחיי המצוות? זה אחד משלש עשרה עיקרי האמונה? שגם בזה לא בטוח שמי שלא מאמין באחד מהם הוא כופר, כפי שאנחנו יודעים שגם על הרמב"ם חלקו. הרבי מסאטמר הוא לא הוכחה, ולא כל אחד הוא הרבי מסאטמר לבא בהוכחה מדבריו ושיטתו, מה גם שאפ' הציבור החרדי שגם מתנגד להשקפת הציונות לא מסתמך על דבריו, כי עובדה שהגדולים של אותו ציבור לא קיבלו את דברו בעניין הישיבה באר"י בזמננו, וגם אם תיקח אותו בתור יחיד אים עניין במה שאתם עושים, וזאת הסביר בהמשך. נכון שבעניין השקפתי זה המחלוקות יותר בולטות ולצערנו מובלטות, עד שנפרדנו לשני צבורים שונים כשלכאורה הגענו למצב כזה שאין בינינו שום דבר משותף, כשבאמת אנחנו באותה דרך, אולי לא באותו מסלול ולא באותו כיוון בדיוק, אבל סה"כ כולנו מנסים לעבוד את ה' ולקיים תרי"ג מצוות. הכובע והחליפה חשובים לך (עם כל מה שמאחורה כמובן...), אז אני מודיע לך שוב פעם שגם "ציוני" בהשקפותיו יכול להתנהג כמו חרדי, בדרך התורה והמצוות ואף מוכרים לי הרבה כאלה. אני חוזר ואומר: מיותר כל הבלגאן הזה, כל יסוד הספר שכתבתם, שהוא כדי לגרום לשנאת הציונות, שמראה על השטחיות שאתם נמצאים בה, כאילו זה משחק כזה, אני דופק אותם, הוא יענה לי, אני אכתוב תגובה בחזרה, כווווול זה מיותר, בלתי נצרך, פוגע והורס לחלוטין
נכתב ע"י: עזריש