שליחת תגובה להודעה בפורום

זו ההודעה אליה אתה מגיב:

אורחות חיים שבין החרדים לדת"ל!

ראיתי לנכון להאיר ולהעיר לציבור הדת"ל בכמה נקודות:

א. במקום להיכנס למלחמה עם יואל אלחנן בסוגיות סבוכות. ולחפש להצדיק את דרככם מכל מיני ראיות מספרים. שחלקם נשלפים מתחת לאדמה. בואו ונהיה אמיתיים ונתבונן מעט בין האורחות חיים של הציבור החרדי לציבור הדת"ל!

הציבור הדת"ל ברובו נחשף לטלויזיה, לאינטרנט מה שבטוח שאחוזים גבוהים לא חסום, ולפאלפונים חופשי בוודאי לא מאושרים בחותמת של החרדים. אשר פאלפונים אלו נכנסים עמהם לבתי המדרש במקום שלומדים תורה עם כל הטומאה שיש במכשירים הלא כשרים. וגם אם מדובר במכשיר כשר אזי אני יכול לומר בוודאות, שאינכם נמנים על לומדי התורה ב'שטייגען' וברציפות. כשיש גורם מפריע ויצר הרע גדול שגורם בכל רגע לביטול תורה.

וכן הרי הציבור הדת"ל ברובו מסתובב ומתפלל שעל גופו הוא לובש מכנסי ג'ינס וחולצת טריקו. שמלבד ישיבות ההסדר והגבוהות ברובם של המקומות לא לובשים בכלל ציצית [סיפר לי על כך עדות מחבר שלומד בבר-אילן בנתניה]. וכן בחלקם הגדול של הציבור מתחבר ומתכתב עם בנות. ויש הטוענים שנזהרים מאיסור נגיעה. 

ובנוגע לישיבות ההסדר והגבוהות:  

אכן רובם של הבחורים הם בחורים יראי שמים ומקפידים על הלכה הרבה יותר משאר אחוזי המגזר הדת"ל.  אבל גם אלהם ישנם דברים שבעינהם לא פעוטים ולא חשובים. יש כאלו שלאחר כמה שנים לאחר החתונה יכניסו לביתם בסופו של דבר טלויזיה[ורק בשביל וידאו-כמובן!]. לחלקם הגדול שוכן בבתיהם אינטרנט. ואני לא מדבר על נגני ה-MP4 שמצויים בחדרי הפנימיות חופשי. ובאישור הרבנים. וכן אומנם חלקם משתדלים להקפיד להתפלל עם מכנסיים ארוכות. אבל חולצת טריקו שעמתחת למרפק היד ודאי מצויה אצל רבים מהם. ובכך אפילו לא שמים לב שעוברים על הלכה מפורשת בהלכות תפילה. ההורים והמחנכים מהמגזר החזק שאצלהם אינו מונע מלשלוח את הבנות והבנים להפגנות כגוש קטיף. ומנסה להתעלם במכוון מההשלכות הגרועות שיכולות להיבצר מכך. כפי שנוכחנו בהתנתקות. [אני מכיר זוג שהתחתן לפני כשנתיים כתוצאה מההפגנות בגוש קטיף].

וא"כ בכלל כל ההנהגה והאורכות חיים הפשוטות לא בהסתכלות על יחיד מהם אלא במבט בוחן כללי ההנגהגה הזאת רחוקה מאוד מההנהגה של בן ישיבה מישיבה חרדית. האם נסתרה מעיניהם של רבני הציונות הדתית הרמב"ם בהלכות דעות פ"א ה"א: תלמיד חכם ניכר במעשיו, במאכלו, בלבושו וכו' יעויין שם. מדוע רק בעיניין צבא וכיבוש הארץ הם יודעים לצטט ולזרוק משפטים מהרמב"ם ואילו סתם כל על אורחות חיים של בן תורה הם לא יודעים להנהיג ולהנחיל בישיבותיהם.

ובנוגע לבעיות מסוימות הקיימות בציבור החרדי כלפי אנשים יחידים?

כבר יואל ענה על כך תשובה יפה. ואוסיף: שאין הטענה יכולה לבוא על הפרט. אלא ההסתכלות צריכה לבוא על ההנהגה שמתווים ומבקשים מבני הישיבות בעולם הישיבות החרדי או בסמינרים. וחוץ מזה שבאחוזים הבעיות שצצות מבחינת יראת שמים וכדו' קיימות במגזר הדתי לאומי באחוזים גבוהים.  וחוץ מזה: שהרי לפני אלף שנה לא היה מושג של חרדי חילוני ודתי לאומי. המושגים הללו נכנסו רק בגלל הקמת המדינה ע"י הכובש הציוני. וההתחברות של המיזרחי לציונות יצרו בכך זרמים חדשים. אבל לפני אלף שנה. הרי כולם היו יהודים שומרי תורה ומצוות. וא"כ כשהתורה אמרה: "לא תרצח" או "לא תגנוב" וכדו' היא לא אמרה זאת רק לגוי אלא ליהודי ובמיוחד ליהודי. וכל ההלכות בכלל שגולה לעיר מקלט וכו' לא נאמרו אלא בשביל היהודים. אז וכי בגלל שנראה יהודי שרוצח או גונב וכדו' נאמר ששהיהודים כולם יש להם הנהגה גרועה ביקום, ואין להם דרך חיים?! הרי וודאי שכולם יודעים שהתורה היא המסמך היחיד בעולם שמתווה לאדם דרך חיים נכונה. וא"כ גם החרדים הם לא מלאכים אלא בני אדם, ואם יש מתוכם אנשים שלכם זה נראה כעוון, אזי אין לתלות זאת בהנהגה, אלא בבעיותיו הפרטיות של היהודי החרדי."היש צדיק ולא יחטא". אבל במגזר הדת"ל גם אלו שבאמת תמימים וצדיקים וישרי לב. אבל הם לא יודעים עד כמה מנצלים הרבנים שלהם את ישרות לבם ומוליכים אותם בטעות אחת לסטייה מדרך האמת. וגם רבניהם העכשוויים לא אשמים כי גם הם חונכו כך מרבותיהם. האשמה שבטעות ההנהגה שלהם תבוא בעצם לראשון שיצר את הקו בדרך שלהם. אינני יודע מי גרם לכך. רק הקב"ה יודע, ועל כן מקווה אני שבע"ה כולם יחזרו למוטב בדרך האמת. ויתכפר עוון טעותם. 

נ.ב. ראיתי לנכון להוסיף שאין בכוונתי להתגרות ולהתעמת אצל מי יש בעיות יותר ואצל מי פחות. איננו ילדים קטנים שנריב על-כך. רק באתי לנסות ולעורר לתשובה את אלו שנגועים בדבר. וטועים בכמה נקודות שהזכרתי. ואין הדברים מופנים לאלו השלמים במידותיהם בינם לבין המקום. כי אינני בעל מוסר. רק בקיום ציווי התורה "....תוכיח את עמיתך".

בתקווה שהאמת כבר לא "תהא נהדרת" וכולם יחזרו בתשובה שלמה:   עמוס.


נכתב ע"י: עמוס-מנתניה