מאת: שאול כוכב
כ"ב תמוז  ה'תשע"ז  01:33 

ציונות חרדיות וחד ממדיות


שלום לך אברהם חזן,
יצא לי לשמוע אתמול בקשב רב ויכוח מאוד מעניין בינך לבין ציוני דתי ורציתי לשתף אותך במסקנותי, 
מה ששמעתי שם זה טענות כבדות משקל מצידך וטענות כבדות משקל מצידו והתעלמות כמעט מוחלטת כל אחד מהטענות של השני, כל אחד מכם נצמד לדעתו ולמקורותיו ומלהיב בהם את עצמו ואת שומעיו, הייתי מצפה מויכוח כזה חשוב ליותר דו שיח ויותר ניסיון להבין את טעויותיו של הצד השני כי רק כח תוכל לשלול אותם, 

לגופו של עניין אשאל רק 2 דברים חשובים,
1, אם אתה כל כך חד מימדי ולא שומע את הקולות הסותרים והמורכבים לאורך הדורות איך אתה מתמודד אם חז"לים מורכבים כמו "לוואי יושבים בה אע"פ שמטמאים אותה" ועוד רבים כאלה,
2,ושאלה אקטואלית, לפי ההיגיון שלך והדחייה שלך את הרב קוק, בקביעתך שהצעד התורני המתבקש כשיש מחלוקת איך לנהוג בשאלות ציבוריות הוא שאם מצד אחד יש רוב גדולי ישראל שאין חולק על גדלותם ומצד שני יש בין היתר גדול אחד מרכזי שייש שכינו אותו רשע שברור כמו מי צריך לפעול, מה נעשה אנו בדור שרוב גדולי ישראל אומרים כך ומצד שני יש בין הייתר גדול שאמרו עליו "זקן ממרא", כמו מי אני אמור לפעול?

בברכה, שאול,,
כ"ו תמוז  ה'תשע"ז  01:18 

שלום שאול...


אכן היה ראוי לתתאת הדעת ולדאוג שדיון כזה יתקיים בצורה רצינית ובראש ובראשונה תוך מתן אפשרות לכל צד להתייחס לטענות של הצד שכנגד אך לצערי הרב התברר בדיעבד כי מטרת יוזמי המפגש לא היתה כלל דיון רציני כלשהו אלא "הצגה" שמטרתה לאחז עינים כאילו נתנו לרב חזן להביע את דעתו בפניהם ומעשה שהיה כך היה:
התקשרו אליי מישיבת ההסדר "אורות אביב" ואמרו שהם רוצים לברר את נושא המחלוקת שבין יהדות חרדית לציונות דתית לעומק ושאבוא לדבר בפניהם על הנושא אלא שהדגישו שמחמת שהם בחורים צעירים שלא בקיאים בנושא לעומקו בצורה מקצועית, ברצונם להביא רב מהציונות הדתית שישמע את דברינו ויוכל להגיב עליהם והסכמתי לכך בשמחה.
ואז המארגן של המפגש אמר כי סדר המפגש יהיה שכל צד ידבר 7 דקות ואח"כ יהיה סיכום של מספר דקות ואח"כ כ-10 דקות של שאלות המשתתפים בדיון.
שאלתי את המארגן: מה אפשר להספיק ב-7 דקות? והוא השיב לי שכך הרב שמגיע מטעמם אמר. התקשרתי לר' דורון לדווין ושאלתי אותו מדוע רק 7 דקות? הרי צריך לכל הפחות כשעה להצגה הכי בסיסית של הדברים ואפשר גם לקיים מספר מפגשים ולא לסיים את הכל במפגש אחד. הוא הסכים איתי וקבענו שבמפגש הראשון כל צד יציג במשך כשעה את עיקרי הדברים שלו ובמפגשים אח"כ יתייחס כל צד לטענות שהושמעו ע"י הצד שכנגד וכך יתלבנו הדברים בצורה טובה. חזרתי למארגן והוא אמר:אין בעיה. אם זה מה שהרב אמר אז בסדר. אחרי תקופה התקשר אליי המארגן שוב להזכיר לי על המפגש ושוב חזר על כך שכל אחד ידבר 7 דקות (כאילו לא דברנו כלל על הסיכום עם הר' לדווין הנ"ל) וכשהזכרתי לו שהר' לדווין ואני שינינו את הלו"ז כנ"ל אמר: "כן, כן, כמו שקבעת עם הרב"...
ימים ספורים לפני המפגש התקשר אליי שוב המארגן ואמר כי בסוף המפגש לא יתקיים בישיבת אורות אביב אלא בבית כנסת שכונתי באיזור רמת גן וגם לזה הסכמתי. ואז במפגש פתח המנחה את הדיון ואמר שכל אחד ידבר 7 דקות... (בניגוד מוחלט לסיכום שהיה ביני ובין הר' לדווין ושקיבל את אישור מארגן המפגש) אבל לא הסכמתי לכך ובלית ברירה לאחר שהיו נבוכים מזה מאד הסכימו לתכנית שסיכמתי עם הר' לדווין וכל אחד מאיתנו קיבל רשות דיבור של 45 דקות. כשבאתי לר' לדווין בסיום הערב כדי לקבוע מועד לדיון המשך אמר לי כי לא מעוניין להמשיך בדיון כל זמן שלא אבקש סליחה על הפגיעה בר' קוק (וזאת למרות שהדבר היחיד שנאמר בהרצאה היה ציטוט ממכתבו של מרן הגר"א וסרמן על אודות הר' קוק ולכן הדיון לא הגיע מעולם לשלב של התיחסות צד אחד לטענות הצד שכנגד, אם כי באתר יש התיחסות נרחבת כמעט לכל טענה שהועלתה ע"י לדווין. אבל אח"כ התברר עוד דבר המעיד על כך שלא היתה פה כל מטרה לדיון רציני. הישיבה שהזמינה את הדיון הינה ישיבת אורות אביב. בפועל-חוץ מהמארגן ואולי עוד חבר אחד שלו כל הקהל שהיה מצד הישיבה אורות אביב היה תלמידים של הר' לדווין שבאו איתו מחיפה מ"ישיבת" אור וישועה. כלומר,חוץ משני תלמידים אף לא אחד מתלמידי ישיבת אורות אביב היה נוכח במפגש...
לגבי שאלותיך, אשיב בהמשך.
בברכה, יואל.